Saturday, May 29, 2010

Selamat tinggal Romeo ...

Romeo ...
seekor Persian Kitten ...

wlupun baru berumur dua bulan setengah mase tiba ke rumah kami ..
semuanye seronok menerima kedatangannye ..
kecil, gebu dan lincah .. tu la yg dapat d gambar psl romeo ni ...




wlu pun baru hadir d rumah tp kelincahan romeo ni cukup mencuit hati ..
dia rajin mengusik kucing2 yg lain ..
sentiase aktif bermain dengan yg lain ..
memang terhibur dgn gelagat Romeo ni ...




tp satu mlm tu kami tengok Remeo ni mcm tk aktif ...
tk bermain mcm selalu ..
n pagi nye seblm pergi kerja ..
tengok Remeo ni pun termenung ..

wf kate kt saye ..
"balik keje ni kite bawak Romeo gi klinik.. sbb mcm tk sihat jer"
so.. ptg tu bile wf balik kerja ..
dia carik romeo ni ..
carik satu tempat ke satu tempat ..
sume tk jumpe ..
sampai la last2 jumpe kt bawah katil ..
dah keras ..
tk bernyawa ...




saye tengok air mate wf bercucuran keluar bile jumpe romeo ni dah keras mcm ni..
dia cube goyang goyangkan badannye klu2 romeo ni cume pengsan .. namun romeo tetap keras juge .. dia tk puas hati d bawe nye keklinik kucing utk sahkan keadaan romeo ni .. samapi kt doktor .. doktor kate romeo dah tk de ..
menangis lg wf .. anak2 yg lain pun same .. mengalir mate mereka bile tengok romeo ni keras mcm tu ...



dan saye pule sebagai bape ...
penuhkan permintaan anak dan isteri saye ..
minte d kebumikan kt perkarangan rumah ..
so... mengalilah saye lobang yg dalam utk mengelakan dari bau yg akan keluar ...

Selamat Tinggal Romeo ....

Friday, May 28, 2010

Seronok nye cuti am hari jumaat ...

memang saye sentiasa menantikan cuti am pd hari jumaat ..
yg saye suka sangat2 ..
kesempataan saye menunaikan sembahyang jumaat dgn anak laki saye yg sekarang bersekolah dlm thn 2.



teringat saye mase anak saye yg pertame, perempuan, yg kedua perempuan dan yg ketiga pun perempuan ... mase tu dah 12 thn berkahwin .. saye panjangkan doa ke allah swt .. supaye di kurniakan anak lelaki dengan harapan anak lelaki saye ni nanti dapat menemankan saye berjumaah d surau atau meneman saye ketike solat jumaat ...

alhamdulillah lps 14 thn umo perkahwinan .. saye d kurniakan anak laki ..
gembire saye .. sekurang kurang dah ade wali .. bagai d kate org ...

rasenye blm terlambat bagi saye ngikut mcm mane nabi ibrahim memuji allah,
bile nabi ibrahim d kurnia anak lelaki ketika umo nye agak lewat ...

surah ibrahim ayat 39,

“Segala puji tertentu bagi Allah Yang telah mengurniakan kepadaku semasa aku tua: Ismail dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanku Maha Mendengar dan Memperkenan doa permohonan.

pejam celik pejam celik ..
sekarang dia dah berumor lapan thn ...
dah boleh jd tukang qomat bile bersolat kt umah ..
dan sampai sekarang ...
bile ade cuti am hari jumaat ..
saye akan bawe bersame utk berjumaat ..
sepeti yg saye impikan satu mase dulu ...



n tk lame lg ramadan akan muncul ...
klu panjang umur ...
boleh la panjang kan lg peneman utk solat terawih ...

insyallah ....

Saturday, May 22, 2010

hari ahad datang lagi .....

hari ahad datang lg ...
klu tk kerje .. persoalan yg same ..
kemane nak bawak anak2 pd ujung2 minggu gini ...

selalunye tempat saye suke ..
swimming pool...



saye rase beruntung ..
sbb ade 2 swimming yg tk jauh dari tempat saye ..
Pusat Akuatik Shah Alam n komplek Kolam Renang Pendamaran ..

tp yg saye suke ..
Pusat Akuatik Shah Alam ..




sbb yg saye suke ke Kolam renang ..
bayaran nye murah .. RM 4.50 jer ..
berbanding dgn water park yg bayaran masuknye cukup tinggi
tempat dia tk jauh ..
tk perlu nak bayar2 toll utk pergi ..
persekitaran yg bersih dan selamat ..
yg penting .. anak saye suke dan gembira ...



disamping saye boleh berenang same ..
boleh mengajar anak2 berenang same ..
sbb tu saye suke kepusat akuatik ..
sbb ade kolam yg berkesuaian utk org dewase berenang ..
di samping sesuai utk ajar budak2 berenang ...



ingatkan saye jer yg suke ke kolam renang tu ..
rupenye ramai warge lembah kelang ni suke ke kolam renang same ..

Wednesday, May 19, 2010

monaco F1 Gp

monaco ...

satu bumi allah yg cantik permandangan nye ..
terutama pantainye yg indah ..
ramai Rich n Famous suke duduk atau bercuti kt sini ..
bumi yg banyak d cemari dgn kerja2 mungkar seperti Casino dan parti2 arak ..

tk banyak yg saye tau psl monaco ni
mungkin setakat artis lame hollywood Grace Kelly yg berkahwin dgn Putera Rainer,
puteri2 nye yg name caroline, Stephenie dan mungkin petera albert ..

tp sebagai peminat kuat sukan F1,
setiap tahun saye tertunggu perlumbaan F1 d monaco ..

utk thn ni,pade ujung minggu lps, Gp monaco tk terkecuali ..
pemandu yg aku minati, fernando alonso, bermula dari paling belakang ...



disbbkan tidak layak kepusingan kelayakan di sbbkan kemalangan semasa sesi ujian bebas. tp pada garisan penamat, alonso menempatkan dir dalam tempat ke enam ..
satu pencapaian yg baik bile dikire bermula dari tempat terakhir ..
di litar yg gitu sempit ...




mcm yg saye kate ..
muke bumi yg cantik d anugerakan allah swt






Petronas ... kete mercedes yg di pandu bekas juare 7 kali MS

Friday, May 14, 2010

utk Cat Lovers ......

Bubble mase dalam competition ..
dalam pelukan salah seorg pengadil .. video

kat sini yg bubble dapat banyak point ..
kate judge ..
bubble manja .. menepati ciri2 household pet ..
tu yg dapat 2nd placing ...

Wednesday, May 12, 2010

Selamat Hari jadi ... Jee

.... papa .. blh tk belikan jee kamus Besta ..
Kamus tu best pa.. tk payah selak2 muka surat ..
mcm komputer kecik jer .. tekan perkataan dah dapat makna dia ..
ade suare lg bagi tau mcm mane nak sebut perkataan tu ....

itulah yg kerap d suarekan oleh anak saye yg dalam thn 5 ..
dia teringin sangat kamus Besta .. tk perlu menyelak nyelak muke surat dgn kamus yg sedia tebal tu .. kamus Besta ni hanye sebesar dompet jer ..

dek kerane thn dpn dia akan mendudukki UPSR
dan dengan harapan kalau2 kamus ni dapat membantu pepbelajaran dia ..

menyedari yg hari jadi dia dah sampai,
saye dan wf pun dgn rela hati pergila ke kiosk Besta ..
beli la satu .. utk hadiah dia ..
biar berabis yg ade kene mengene dgn pelajaran daripade belikan Playstation ,,

rupenye kamus Besta ni bukan sekadar sebuah kamus ..
ianye juge ade ayat2 perbualan dalam perbagai bahase ..
termasuk la bahase Arab...

akhirnye ..
isnin lps . dapat la jee kamus Besta yg sangat2 di inginkan tu ..



Hepi Besday jee ..
supaye jee sentiase ingat papa dan mama ...

Sunday, May 9, 2010

sedangkan kucing tau sayangkan anak.....

melihat senario kebelakangan ni yg banyak berlakunye kes membuang bayi ...
melihat bertape sayangnye kucing anak2 saye menjage 7 ekor anak, cukup menyentuh
hati .. beranak 7 ekor dalam mase 12 jam .. bukan takat tu jer .. selps kuar anak satu .. dia bawak kesatu tempat lain.. gitu la lps yg kedua, ketiga dan seterusnye ..
dgn meletakan anak nye d mulut si ibu kucing mencari carik tempat yg selamat sementare menunggu anak yg seterusnye keluar ...

selps kesemua 7 anakk2 kuar ..
hari2 selps tu sibu menyusukan anak2 nye ..
di kerumun ibu kucing dek anak2 nye tiap kali menyusu ..
sampaikan kurus si ibu ni ...

d kate binatang tidak d kurniakan akal ...
tp naluri keibuan adekalanye melebihi
manusia ...
klu kucing boleh menyusukan 7 ekor anaknye sekali ..
ngape ade manusia bukan saje tk sanggup menyusukan anaknye ..
malah d buang kedalam longkang ...

nauzubillah...

gambo kucing seblm beranak ...
gebu .. tp sekarang sedikit kuruz sbb menyusukan anak ..


selps 2 bulan setengah .. tk jemu jemu menyusukan ke tujuh2 anaknye ...



2 gambo mase 7 anak2nye berumur .. 24 jam .. bertape kucing ni memandang kt kite seolah olah kite nk menganggu anak2 nye ...




tidak menghiraukan kehadiran org semase beranak ....


pengajaran yg saye dapat dari peristiwa ni ..
jage dan lindungi la anak2 kite sedaya mungkin ...

Saturday, May 8, 2010

Kebiruan air Pantai Desaru ...

Desaru ...
rase nye lame dah ke kesane ..
last saye sampai ke desaru lebih 20 thn dulu ..
mase bujang lg ...

tk banyak perbezaan ..
hanye jln dari JB ke Kota Tinggi jer mudah sbb dah highway ..
tp dari kota tinggi ke pantai Desaru masih jalan lame lg ..
jalan ladang kelapa sawit ...

yg menarik tetap pantainye ..
air laut nye biru ...
memang tk berani nak mandi ...
pasti dalam laut ni ....


berjalan, berjalan juge ..
perut lapar kene makan ....



bile tengok pemandangan gini ...
rase tenang hati ni ..


Wednesday, May 5, 2010

sheila ... eksiden

sheila aksiden lg semlm ..
rasenye tk sampai sebulan sheila aksiden lg ...
aritu kene langgar honda wave ..
scoter nye teruk tp dia tk ape2
tp semlm.........

semlm ...
mase ptg saye terime pangilan dari satu klinik ..
yg mengatakan anak saye d rawat di klinik tersebut
sbb anak saye kemalangan ..
dia pun d bawe keklinik oleh org lalu lalang ...

bile saye sampai jer ..
saye kenalkan diri saye kt petugas tu ..
n petugas tu tunjuk kt org yg bawe anak saye ke klinik tu ..
dia pun cerite mcm mane anak saye jatuh ..
motor membuang mase dia memberek nak elak lobang sbb wktu tu lps hujan ..

bile saye tengok anak saye ...
dia tengah menangis menahan kesakitan ..
memang banyak luka dia kali ni ..
berbandage tangan, pinggang dan kaki dia ...

doktor bg MC 4 hari sampai jumaat ..

mase bawak dia balik ...
saye pun ingatkan ..
.... awak thn ni nak SPM,
kesihatan n keselamatan pun nak jage ..
sekarang ..... gi sekolah pun tk boleh ...
pasti terganggu pembelajaran ....

dia tk kate ape2 ... mungkin sbb masih sakit ..

lps tu saye kate lg ...
lps ni pakai la baju lengan panjang .....
dah tk yah pakai t shirt lengan pendek lagi ..
bukan jer tutp aurat tp tutup parut kt lengan tu nanti ....

mlm td dia demam ...
mungkin sakit tu mula terase ...

td anak saye suruh belikan plaster2, dia kate dia tk berani nak tengok luke2 kt tangan dia .. tu yg dia nak bandage sume nye lg ....

saye dapat rasekan sbb sebagai bekas mat litar, yg dah banyak kali jatuh motor ..
sedikit sebanyak saye tau kesakitan tu ..
dan sekarang dia tengah ikut care saye bagaimane nk pulihkan luka2 dgn cepat ..

Saturday, May 1, 2010

Kunjungan ke Kucing, Serawak ...

4 april 2010 adalah hari gembira campur sedih ..

sedih kerane hari tu adelah hari perlumbaan F1 sepang ..
hari yg sentiasa saye tunggu utk berkunjung ke sepang ..
tp terpaksa d batal thn ni ..

gembre pule kerane bawak anak2 dan isteri ke kucing, Serawak ..

3 hari d sane ..
seronok budak2 dapat tengok bende2 yg tk dapat tengok di sini ...

anak kedua, sheila ..
bergambar d Water Front, sg Serawak..
dia suke tengok budak2 sekolah menyeberang sungei dgn bot ...



kat kaki Gunung Santubung ..
nak sangat datang ketempat sbb terkenal dengan dongeng Puteri Santubungnye ..




yg paling menarik pastila tempat ni ..
taman negaranye .. tarikan utame nye .. Orang Utan ..
boleh melawat wktu mereke memberi makan..
sbb wktu tu org utan akan datang ..
nak masuk pun jauh kedalam ..
yg besar tu name Riche ... umo dah 29 thn ..
diala penghulu org utan ni ..
bile dia datang semua penyunjung kene beredar jauh ..
takut d cederakan nanti ...
org utan yg lain pun kene bagi laluan kt riche ni...




taman Buaye ..
besar taman buaye nye ..
bermcm2 sejarah Bujang2 ( buaye ) serawak makan org d pamerkan disini..
buaye nye pun ade beratus ..
d bahagi kepada peringkat umur..
yg kecik kt satu tempat .. yg remaja kt satu tempat ..
dan yg dewasa.. kt habitat yg kt gambar ni ..
dalam satu kawasan paye .. di buat satu laluan kt atas mcm jurasic park ..
bawah nye puluhan buaye2 besar ..
klu jatuh kedlm la .. alamat kene baham




tempat buaye2 remaja si tempatkan ...



kesukaan ku .. 1 ... Motogp

bile bercakap psl perlumbaan mesti tk lari dari perlumbaan moto atau krete ..
minat ku sentiase kat motogp n F1 ...
idola ku dalam moto gp ...
Valentino Rossi ..
atau d kenali sebagai The Doctor ..
atau King of motogp ...






thn ni rossi bermule dgn garang ..
memenangi pusingan pertama d Qatar ...
harapan saye dia dapat pertahan kan lg kejuaraan ...