Friday, April 1, 2011

Poco poco = ESQ 165

beberapa hari lepas baca berita yg Perak mengharamkan tarian Poco poco.
alasan nya kerana ada unsur2 pemujaan roh dan banyak pengaruh kristian dalam tarian.
berita tu tk la mengejutkan malah aby sambut baik sbb banyak cara lain utk membentuk masyarakat sihat selain mengikut tarian poco poco.

tp bila membaca akhbar harini,
dr Mashita berkata tarian poco poco masih lg boleh diamalkan dinegeri lain sbb pengharaman tu hanya di Perak sahaja asalkan terian tu tk menyeleweng dari tujuan asal ..
Buat dah depa ni ..
satu kata boleh satu lg tk boleh, jap lagi akan ada rentetan muzakarah berkenaan poco poco ni ...



teringat aby akan kegemparan psl ESQ 165 yg diharamkan oleh mufti wilayah.
muzakarah mufti kebangsaan mendapati ajaran ESQ tidak menyeleweng hanya pendapat dari wilayah saja yg mengatakan ESQ menyeleweng. wlu bagaimana pun ESQ di kehendaki memperkemas module pengajaran supaya lebih sesuai dengan masyarakat malaysia.
berita tidak haram kursus ESQ memberi berita baik utk aby dan ribuan yg pernah mengikuti kursus ESQ ni.



begitu la 2 kes ni,
dalam terlena kita dah terima mcm satu cara hidup,
tau tau di sentap dengan fatwa yg perbuatan tu haram.

berbalik pada tarian poco poco,
pendapat peribadi aby,
tunggu keputusan fatwa kebangsaan.
klu depa putuskan haram,
tk yah la kita nak panjang2kan
terima dgn hati terbuka ...

17 comments:

  1. assalamualaikum,

    apsal x sepakat?...buat orang keliru je. Yang saya tahu perkara halal boleh jadi haram jika memudaratkan diri sendiri. Contohnya makan. Makan secukup rasa - halal, makan sampai mati - haram.....entahla, kita serah pada cerdik pandai Islam.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum aby,

    Apa juga kalau tidak berlandaskan Islam pastinya akan ada mudharatnya. Kalau namanya bukan poco-poco sekali pun tapi kalau melanggar susila Islam kena haramkan.

    Banyak cara kalau hendak beriadah yg tidak melanggar susila Islam.

    ReplyDelete
  3. saya memang tak berapa berkenan dengan tarian tuh dari sejak diperkenalkan kat malaysia lagi. tak tahu la apa sebabnya..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Wak

    'Khilaf ulamak' kot wak. He he. Jadi bolehlah yer???.

    Joget lambat lagi berpeluh....

    ReplyDelete
  5. Di harap Ulama sepakat dalam hal ini...

    Hotel ayam

    ReplyDelete
  6. salam AH,
    begitu la klu hal2 ugama dalam pegangan negeri2 sendiri. peraturan susah diseragamkan

    ReplyDelete
  7. salam k zakie,
    gitu la klu org nilai dari sudut wahyu bukan dari akal, akan ternampak perkara2 yg terlarang.

    stuju dengan ayat akhir k zakie tu

    ReplyDelete
  8. salam mijoe,
    TQ menziarah blog aby ni.

    sama dgn aby juga..
    tk stuju dgn tarian tu sedari awal lg,

    ReplyDelete
  9. salam k hanim,
    'khifal' mufti la k hanim.

    nak tunggu apa kate mufti negeri moden, selangor dan serambi Mekah ..

    tertunggu ni ..

    ReplyDelete
  10. salam Lebai mie ..

    standard dah naik tuh ...

    sama2 kita tunggu keseragaman nya...

    ReplyDelete
  11. utk k hanim,
    maaf ada koreksen ..
    khilaf bukan khifal ..
    he..he..

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum aby..

    prinsipnya mudah..jika ia memudaratkan dan membuatkan akidah terpesong memang wajar ia diharamkan..walau bagaimanapun, kita perlu tunggu keputusan pihak berkuasa..mereka lebuh arif...

    p/s: saya tak pernah join poco2 nie, aby heheheee

    ReplyDelete
  13. salam sahrom,
    berita terbaru,
    perak tetap mengharamkan wlupun apa jua keputsan majlis fatwa kebangsaan yg akan bermesyuarat ..
    tabik kt mufti dia ...

    p/s : senamrobik ada join tak ...
    he..he..

    ReplyDelete
  14. Assalamu'alaikum aby

    Banyak perkara kadang-kadang menambahkan kekeliruan kita kan.. kakpun rasa itu ikhtilaf.. bagaimanapun kita sendiri boleh fikirkan; tentang poco-poco jika memang benar-benar melibatkan aqidah janganlah teruskan.. senaman lainpun banyak lagi.

    Tentang ESQ tu kak tak pernah hadir, tapi bila tengok (sikit je) dalam youtube dan halaqah di TV9 rasa seperti tak ada apa yang pelik.. jadi tak tahulah kebenarannya, bagaimanpun diharapkan kita tetap berada di atas jalan yang lurus.

    ReplyDelete
  15. salam
    bila mufti tak sependapat...sering bercanggah ...rakyat jadi keliru...

    ReplyDelete
  16. salam k werdah ..
    setuju dgn k werdah bila kata tetapkan diri kita dalam jalan yg lurus ..
    jln yg akan melancarkan perjalanan kita bila melalui titian sirat ...

    aby ada juga tengok ESQ kt halaqah dan astro Oasis ..

    ReplyDelete
  17. salam kamsiah ..

    rasanya dgn ilmu yg kita milikki dapat menimbang mana yg betul dan mana yg salah bila sampai masa utk kita membuat pertimbangan ..
    tk gitu ..

    ReplyDelete