Sunday, May 29, 2011

Gulai Tempoyak Patin Temerloh ...

kebelakangan ni banyak crita2 psl ikan patin temerloh ni ..
di surat khabar mahu pun di TV,
malah seingat aby, majalah 3, dua kali buat paparan crita pasar minggu temerloh yg femes dgn penjualan ikan Patin ni ..

aby plak yg kerap dgn tugasan kt Temerloh ni
memang tk lepas makan ikan Patin bila kt sana ..
dah tau kt mana nak makan Patin Buah atau Patin Sangkar,
dari yg sepotong rm8/ hinggala ke sepotong rm30/



bila bau jer gulai tempoyak patin ni ..
pasti tk sabar nak makan.
apatah lg depa ambik dari kuali besar yg memang sentiasa dipanas ..



nak ekor atau kepala ..
dua2 bahagian pun meliorkan ..



kita makan kepala dan ekor ..
yg menarik aby,
selalunya klu masak ikan,
bila nak sentiasa panas, depa akan keluarkan ikannya dan panaskan saja gulai.
bila ada org nak baru dimasuklan ikan dalam mangkuk bersama gulai,
tp aby perati ikan Patin ni sentiasa dalam kuali ni jer ..
tk pecah plak bila di kacau2 masa tengah memilih ikan tu ..

href="http://2.bp.blogspot.com/-Tx72zdPIdzE/TeGGDA7WgAI/AAAAAAAABCE/baRIbCW8AAc/s1600/Photo0710.jpg">

apapun bila dah depan mata,
tk yah fikir2 lain ..
pilih ulam2 yg kita rase sedap ..
cecah dgn tempoyak, budu dan sambal belacan ...
.. mangan sampek warek ...
he..he..



sambil2 tu tengok2 la permandangan sungai Pahang yg cantik tu ...



satu yg menarik tentang masakan Patin kt sini ..
sedapnya ikan2 tu boleh di ratah gitu saja wlu tanpa nasik ..

teringat plak dgn arwah Sudirman hj arshad bila kt sini ...
al fathihah kt arwah ...

17 comments:

  1. SALAM,
    LF MEMANG SUKA MASAKAN IKAN PATIN NI. TAPI TAK DAPAT NAK BEZAKAN YG SEEKEPING RM30 DAN RM8 ! TAKUT PULA TERMAKAN YG RM30 DAN DUIT TAK CUKUP !

    BILA LAGI NAK KE TEMERLOH? ADA ORANG NAK FOLLOW DARI BELAKANG!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum aby,

    Wes warek sambung melaku-melaku karo anak-anak. Men wong kabieh orak paham kakak nulis opo. Kakak ndelok kacang kok dowo banget. Orak keselek mangan yo....

    Kakak orak reti mangan tempoyak. Angger sambel belacan kakak mangan. Hehehe....

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum tn aby...

    saya tak brp layan la ikan patin nie..tak tau nape..mungkin dr kecik tak pernah makan kot hehehehee

    ReplyDelete
  4. salam bang..

    saya pun suke gak ikan patin ni. tapi sekali sekala boleh la layan... :) selalu kang muak pulak.. :p

    ReplyDelete
  5. salam LF,
    kerap aby tanya dulu,
    Patin sangkar atau Patin Buah ..

    klu dia kata patin buah ..
    ready pocket jer la ..

    hari khamis ni aby kt temerloh lg ..
    mungkin 3 hari kot ..

    follow aby tk pe ..
    jgn follow SY udah la...
    ha..ha...

    ReplyDelete
  6. salam k zakie,
    abenne aku mangan karo konco2 kerjo.
    tp ujung minggu kiyye aku neng kono jugak,
    kali ieke, anak bojo ku arek melo,
    psl karo dholan dholan cuti sekolah ..lepase urusan kerjo ...
    melaku melaku la ..

    reko mareng ende cuti kiyye ..

    ReplyDelete
  7. salam sahrom,
    ada juga kawan yg memang tk boleh layan ikan air tawar ..
    sebut jer ikan air tawar,
    memang terus rejek,
    termasak la ikan patin ni ..

    sahrom gitu juga ke ...

    ReplyDelete
  8. salam mijoe,
    setuju, klu layan selalu mungkin muak,
    tp mcm kita tk la selalu kt temerloh ..
    klu kesana jer layan ..

    tp nak layan Patin sg Kelang ,,
    memang dak la ...
    rasenya kelat se kelat sungei Kelang tu..
    he..he...
    he..he...

    ReplyDelete
  9. bukan semua aby..mcm ikan keli, haruan, talapia saya layan dan makan gak tp ikan patin nie tak tau nape..mmg tak leh masuk dgn anak tekak nie...

    ReplyDelete
  10. abg ipar saya kt gua musang ada kolam ikan...tiap kali kesana mmg akan merasa la ikan patin...saya pulak jenis tak tau beza..patin sungai atau patin yg dibela..hehe..rasa nya berlainan kan...yg sungai lg sedap...

    ReplyDelete
  11. salam kembalik sahrom ...
    aby sendiri blm pernah try patin kelang,
    sbb ramai kata patin kelang sekelat sungei kelang.
    tu yg tk pernah cuba..
    cuba la pekena Patin temerloh ni ..
    klu jenis yg suka pedas,
    kedai yg aby makan ni,
    gulai tempoyaknya, pedas ..
    memang terangkat memakannya ..
    kena sekali mesti nak dua kali.

    ReplyDelete
  12. salam kamsiah,
    memang berbeza patin kolam dgn sangkar sungei.
    sangkar sungei airnya mengalir, kolam pula airnya terkumpul. pasti rasa nya berbeza.
    ini kan pulak sangkar sungei Pahang,
    mesti airnya jauh lg baik dari air kolam

    ReplyDelete
  13. Assalamu'alaikum aby

    Baru lagi makan ikan patin masak tempoyak di Tapah. hari Isnin kebetulan singgah semasa dalam perjalanan balik dari Batu Gajah.

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum,

    Ermmm...memang sedap giler. Mesti aby tak nampak orang makan kat belakang aby kan...

    Kat kg gajah ni...saya selalu beli ikan patin sangkar sg perak....goreng je dan ratah...selain buat gulai tempoyak ni...uuuhhh...meleleh.

    ReplyDelete
  15. salam k werdah,
    mesti sedap juga patin tempoyak Tapah tu yer ..

    aby nak baca N3 Muhasabah Diri tp bila masuk asyik keluar Page not Found.

    sampai sekarang masih tk dapat baca.

    harap k werdah sihat seadanya

    ReplyDelete
  16. salam AH,
    klu ngikut cerita kt majalah 3, patin Temerloh ni pun asalnya dari negeri Perak,
    tu yg patin sungei perak pun sedap2 juga.

    nak sedap gulai tempoyak tu boh cabai melaka lebih sikit,
    pedas.. sampai hingus memleleh, baru terangkat ...
    hu..hu...

    ReplyDelete
  17. Salam sekali lagi aby

    Hari ini kak publish semula N3 muhasabah diri tu.. entah kenapa bila publish terasa sesuatu... emm memang sedap alhamdulillah...

    ReplyDelete