Wednesday, August 21, 2013

Bendi ohh Bendi ..

                                                  

salam rakan2 blog ..
sekadar teringat masa arwah emak ada lg dulu ..
ayat2 ni kerap keluar dari mulut ..
bila bercakap dengan kakak2 aby, menceritakan hal aby masa kecil2 dulu,
"tiap kali aku suruh dia ni pergi kedai beli sayur, klu balik mesti beli sayu Bendi"
(dia ni tu, merujuk kpd aby semasa kecil)
klu ngikut kata2 mak, sememang nya aby suka beli sayur bendi sejak kecil lg ..
klu pergi kedai beli sayur pasti bendi yg dibeli..
perbuatan tu berlanjutan sampai sekarang,
klu aby pergi kepasar, dalam sepuluh kali pergi,
mesti 6 kali beli bendi dan bakinya sayur2 lain ..

gitu juga klu makan kt luar ..
bila memilh sayur, mesti bendi jadi pilihan pertama,
bendi dalam masak asam pedas, pindang, kari, masak tumis, goreng bertelor buat mcm keropok, 
bendi celor sebagai ulam dan perbagai lg ..
bendi juga pilihan utama ...

kenapa pula aby crita psl Bendi ni yer ..
sbb entri terbaru dari Kak ani@Kerdipan Rohani ..
bercerita psl kelebihan makan bendi sebagai mencegah kencing manis ..

kira bagus juga ..
sayur yg kita makan sedikit sebanyak membantu dalam penjagaan kesihatan ..
cuma cara makan nya saja yg tk kena cara ..

dan bila memilih utk makan bendi diluar tu,
jangan harap sume bendi yg dimakan tu muda2 belaka ..
pasti akan termakan bendi2 liat ..
sbb yg pasti mereka pekedai tu tk akan patahkan setiap pucuk bendi yg dihantar kepada mereka ..
dan juga ...
kadang2 .. akan tergigit ulat yg dah sebati dgn kuah ,
yg ada didalam bendi tu ..

25 comments:

  1. Salam aby

    Kiranya peminat bendi lah ni..memang elok amalkannya kerana lawas..lagi satu untuk sakit sendi mcm kak ni..jd mmg selalulah mkn sayur ni.. bab nak mengawal diabetes tu memang kak nak cuba tapi lepas raya ni belum lg membelinya. Suami memang kerap beli bendi ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam k werdah ..
      kak klu selalu nak makan sayur, kena mkn pecal,
      pecal tu sume nya berasaskan sayur .. kadang2 bendi pun ada juga ..
      bagus juga klu boleh mengawal sakit sendi ..
      dalam keadaan umur yg meningkat ni ..
      kena cari sumber makanan yg blh menolong penjagaan badan

      Delete
  2. Salam Kang Aby,

    Enak yo kang? Hahahhaha. Susah nak cari bendi yang sedap sebenarnya. Saya jarang berkesempatan ke pasar, so ke hypermarket jer shopping. Tapi, bendinya semua wes tuek. Aduhai...liat. Anak, hubby dan ayah saya memang suka bendi especially kalau dalam asam pedas dan kari. Hubby pula suka yang dicelur, cicah sambal tempoyak.

    Oh yer, saya dah baca entry Kak Ani tu semalam. Memang bermanfaat entry tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aziela ..
      kt tempat aby .. jalan ke arah Banting ..
      ada jual sayur terus dari ladang .. depan ladang depa buat bangsal, kira jual sayur fresh .. boleh dapat bendi yg baik2 .. aby makan apapun asal bendi .. kira sedap jer ..

      Delete
  3. Assalamualaikum aby..

    Sy suka bendi rebus cicah sambal belacan makan dengan nasi panas2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam saridah ..
      klu sambal campur tempoyak,
      dan campur dengan budu, lagi sedapa tu ..
      ada keperbagaian ..

      Delete
  4. Dari kecik sampai dah jadi aby pun masih suka bendilah ye. Sebenarnya kakak pun suka juga. Tumis dgn cili+udang kering itu yg paling kakak suka. Masuk asam pedas dah tentulah org Johor mana boleh tinggal asam pedas hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kz ..
      betul la tu .. peminat bendi sedari kecil lg ..
      sume menu yg kak tulis tu memang sedap belaka ..
      he..he..

      Delete
  5. Banyak juga kelebihan bendi ni ye bang... nasib baik sy pun penggemar sayur ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam atie ..
      ada peluang bebas dari diabetes tuh

      Delete
    2. harap2 dijauhkan dr penyakit berbahaya ni...kena rajin2 makan bendi...hehe..
      suka buat ulam & campur masak kari:)

      Delete
    3. senang klu buat ulam kan ..
      celupkan kt air panas jer ..
      dah jadi .. cuma nak buat sambal belacan jer yg payah sket .. kena tumbok2 ..

      Delete
  6. Assalamualaikum Wak,

    Selalunya macam tulah, kalau nak beli bendi mesti patahkan ujung bendi tu untuk memastikan dia masih baru dan muda/ Kalau liut jer tu tanda dah keras.

    ReplyDelete
  7. salam k hanim ..
    klu wak beli, memang wak patahkan tiap satu batang tu .. nak pastikan ianya baru/muda ..

    ReplyDelete
  8. yaks.. tergigit ulat dlm bendi..? fuhh, sayur bendi saya x pernah mkan kak.. x boleh telan.. klau sayur lain, ulam2 @ daun2 saya boleh makan dgn budu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam zul ..
      tq ziarah blog aby ..
      bukan kak, tp abang ..
      lps ni blh cuba bendi ni ..
      sedapppp !!!

      Delete
  9. errrkk.. tang atas citer best.. memang buat teman lagi2 suka bendi.. tp ayat yg last tu rasa nak yeyek aje.. ulatt.. euww

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam tenku ..
      klu bukan pemakan bendi tegar, tk kan jumpa yg ayat last tu .. sbb aby pernah terkena ..
      hu..hu..

      Delete
  10. Bendi ni kalau ndewek seng tuku....milih seng cilik cilik ......ngarep pey kalau dipatahkan lembut maksudnya mudalah kan Aby....tak pernah pulak termakan ulat....ada ke Aby dlm tu?

    ReplyDelete
  11. salam hainom ..
    podo la .. aby angger mayleh pun, ngolek seng cilik2 ..
    rosonya meneh enak ..
    angger seng gede2 .. weroh koyok gabolen wae ..
    reti gaboleh opo dak ..
    boleh ada ulat kt dalam tu ..
    ulat ni masuk semasa bendi tu bunga lg ..
    dok lama kt dalam sampai jd bendi ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. gabolen ..
      dhi enggo utk ..
      wong lanang seng wes lanjut umor ray ..
      orong kawinan, awak ea gede ..
      di celok .. wong gabolen ..
      nasib baik aku wes kawin ..
      nak orak dhadhi wong gabolen jugak ..
      hu..hu..

      Delete
  12. salam aby...peminat bendi la ni...hehehe...dulu noe ada la jugak tanam pokok bendi...merasa la makan hasil tangan sendiri...skang dah x ada...

    ReplyDelete
  13. salam noe ..
    klu kita berbudi dengan tanah, pasti kita akan menikmati hasilnya kan .. kena tanam bendi lagi tuh ..

    ReplyDelete