Saturday, April 12, 2014

Bila menghadirkan diri dimajlis makan Free ..

salam sabtu rakan2 sabtu blog ..
selalunya klu sabtu, kt dashboard agak kurang entri2 baru ..
mungkin hari sabtu hari rest utk blogger2 kot ..

cerita ni hari khamis yg baru ni ..
aby menghadiri pembukaan Restoran PELITA  Nasi Kandar ..
satu rangkaian kedai yg agak besar la ..
ada beberapa kedai PELITA juga dikawasan Kelang, Shah Alam ni juga   


dah tu kedai2 nya pula misal buka sumenya besar2 ..
yg paling besar pastinya kt seksyen 8 Shah Alam, belakang plaza Masala (betul ke seksyen 8)


makan free, pasti nya berkerumun la yang datang ..
nak dapatkan sepinggan nasi, kena beratur amat panjang .. 


tp dek kerana nak makan masakan nasi Kandar PELITA yg femes tu,
apatah lg masakan daging hitam nya ..
beratur pun ok la .. cuma bersabar jer masa beratur tu 


gini la suasana dikedai tu ..


yg buat aby singgah sini adala kerana kedai ni tk jauh dari pejabat  ..
memang akan melalui depan kedai ni sebelum sampai ke tempat kerja ..

kagum dengan semangat bersaing depa ni, wlupun dah ada 2 restoran nasi kandar yg besar disebelah nya tk termasuk restoran2 biasa milek orang melayu, depa masih berani buka satu cawangan disitu ..
begitu yakin dengan perkhimatan/masakan yg mereka sediakan ..

cuma yg menarik perhatian semasa makan hari tu ..
setiap orang yg makan dibekalkan senaskah Yassin ..
kebetulan dua orang yg duduk sebelah aby berbangsa Cina ..
pekerja tu hulur naskah Yassin kt kedua dua orang Cina ni juga ..
dalam hati ..
adakah org tu bukan berugama Islam ..
klu org islam mungkin org tu baru masuk ke Malaysia dari negara Shah Rukh Khan ..
belum tahu lg muka2 org islam ..
atau mungkin dia org islam tempatan, diberinya naskah yassin kt yang berbangsa Cina tu utk tujuan dakwah ..
apapun menu yg diberi kepada penyunjung adalah daging masak hitam, bagi banjir plak tu   ..
tu la pilihan aby ketika duduk di kawasan Penang dulu,
bila bertandang ke restoran nasi kandar diTamil Street ..
ayatnya mesti
"mamakkkk, daging masak hitam bagi banjir "

tk ambil gambar juadah free tu ..
segan plak dengan orang2 yg duduk kt sebelah  ..

google search  masakan daging masak hitam ni ..
ni la hasilnya ..
sapa hamba Allah yg masak ni agaknya ..
mesti sangat sedap ..

31 comments:

  1. sedapnya...daging masak hitam! terliur ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam TJ ..
      klu pandai masak, blh la cuba masakan tu ..
      jadi sedap atau tidak

      Delete
  2. haha..wanita pun ada jugak yg beratur..kalau saya minta maaf la..malu dan takkan pi tempat2 mcm tu...dan..tak makan nasi kandar..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kamsiah ...
      ramai wanita datang hari tu ..
      rugi tk makan nasi kandar ..
      selain daging hitam nya ..
      telor ikan gorengnya pun best juga ..
      tk caya cuba singgah kt KK ..

      Delete
  3. biasa kedai nasi kandar pelita ni mmg besar...noe biasa g kt jalan ampang jer...ada satu kt cyberjaya tapi kecil je kedai kt situ...noe x pernah merasa daging masak hitam ni...bila aby cakap sedap ni...sah2 la noe nak rasa nanti ... biasa g kt jalan ampang2 tu malam2 .. kdg2 waktu pagi..kul 1/2 pagi ehehe....tapi yg noe herannya....org2 yg datang tu...ramai sungguh yg ambil nasi...berhantu sungguh nasi diaorg ni...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya tau juga Pelita kt ampang tu ..
      dah kedai tu 24 jam .. lg lewat lg ramai apatah lg klu match EPL team yg menarik, tk berganjak penyunjung ..
      cuba la daging misak hitam tu ..

      Delete
  4. eh....jgn lupa...mlm ni motogp..US ... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Honda, untouchable ..
      terlalu hebat, yahama plak ..
      alahai .. sian tengok rossi,
      apatah lg loenzo .. fight utk tempat ke 12 ..

      Delete
  5. kang, abeh seng cino kaie jikok waie la yasin neh?
    wong seng kaie yasin, wero neh wong sini opo orak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam tata ..
      wong cino kuwi orak njikok .. di tinggal wae neng mejo ..
      agak ea aren impot kot .. baru tekan malaysia ..
      reti opo orak makna aren ..

      Delete
    2. Aren? Reti waie. Nang kene pun ncelok eh aren jugak.

      Delete
    3. aren reti ..
      ngentir karo kopet reti dak ...

      Delete
  6. Ala kaaaangggg, ngences ni. Dah la rindu sangat2 dengan Penang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aziela ..
      klu rindu kt penang .. pegi jer ..
      sekarang jambatan dah 2 .. senang nak menyeberang dah ..
      mangan nasi kandar neng kono ..

      Delete
  7. Angger yasin tafsir orak opo aby tapi angger yasin seng fully arabic orak patut dikaie karo wong orak Islam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kz ..
      wes pasti yassin fully arabic ..
      seng pasti salah tuan ngedeh ..
      orak brief wong kerjonay temenan2 ..

      Delete
  8. dah lama tak makan daging hitam ni bang..tapi mmg sedap kan?..ramai nya beratur nak merasa nasi Kandar Pelita.. free... hehe..
    klu hubby sy,minat lah dia bang..sy ni kurang skit masakan mamak...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam atie ..
      kt tempat atie mungkin kurang nasi mamak ..
      tp klu duduk kt sini .. mesti suka nasi mamak juga ..
      nasi mamak merata rata

      Delete
    2. ... tu lah kot...kat sini belum banyak kedai mamak, tu jarang merasa nasi mamak... dok pulun roti canai je lah skrg ni klu ke kedai mamak...hehe

      Delete
    3. klu kurang kedai mamak. kena masak sendiri la atie masakan cara mamak tu .. mana tau lg sedap ..

      Delete
    4. hehehe...kena google resepi lah jawab nya bang klu nak masak..hehe... takat mee goreng basah tu bolehlah..haha

      Delete
    5. mula2 google resipi .. lps tu cuba .. sedap pula tu ..
      mana tau lps tu jadi towkey nasi Kandar kt sana ..
      he..he..

      Delete
  9. Terus teringat Nasi Kandaq Line Clear kat Penang dulu....mmg sedap tp tempat kurang selera...tepi longkang jer gerainya....
    Dak masin banget opo masak ireng banjir.....kakau kari tu mungkin sih di terimo angger banjir..

    ReplyDelete
    Replies
    1. MamaZir bahasa apa tu...ekekekee...

      Delete
    2. JA ...
      mamaZir ngomong jowo tu ..

      Delete
  10. angger gedey neng tepi longkang ..
    kuwi jeneng ngay wong kemproh ..
    he..he..
    usah la banjir banget ,,
    agak2 enak wae ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...ingat tey banjir sak dengkol ...hehe

      Delete
  11. Aby saya tau makan je masak tak tau...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam JA ..
      tk tau masak tk apa,
      yg penting boleh makan lg ..
      betul tk ...

      Delete