Saturday, February 23, 2013

Catatan Perjalanan Ku ....

salam rakan2 blog ..

semua nya bermula semasa keluarga kami membuat kenduri sempena menyambut ramadah tahun lps ..
mase berkumpul kakak2 aby ada bg tau yg mereka nak pergi membuat umrah sebaiknya saja dibuka selepas musim haji  .. aby yg lama juga teringin nak pergi tp belum pernah bg komitmen yg sebenar sbb sibuk dunia terus nyatakan minat utk pergi sama .. 
kakak2 bersama suami dah juga anak saudara termasuk aby, kesemuanya 10 org menyatakan persetujuan ..

tiba masa raya haji  masa berziarah kerumah kakak2 .. semua tanya sama aby dah mendaftar ke belum di syarikat pengurusan umrah tu .. aby kata belum lagi .. kakak kata mereka semua dah daftar ..
depa dapat 6 feb 2013 ..
gitu la asyik sibuk dengan dunia aby lalai lg .. lps tu terus aby pergi ke syarikat tu membuat pendaftaran ..
malangnya 6 feb utk bersama kakak2 dah penuh .. tarikh yg paling dekat dengan mereka dalah 10 feb ..
tanpa perlu berfikir 2 kali aby pun terus terima jer tarikh tu daripada tk booking langsung ..

satu bulan sebelum tarikh berlepas kami dapat satu khabar yg salah seorg dari anak saudara kami yg berumur 15 thn visanya tidak lulus sbb mahram nya tidak memenohi syarat ..
kami gunakan peluang tempat anak saudara tu cuba digantikan dengan aby ..
mereka akan mencuba klu boleh aby dimasukkan dalam penerbangan 6 feb ..

menjelangkan tarikh 6 feb yg makin hampir dan masing pun dah buat persiapan ..
aby masih belum tau kedudukan penerbangan aby ..
akhirnya aby dapat berita yg tarikh 6 feb yg aby pinta tk dapat dibuat sbb proses dokumentasi dah di buat awal dulu .. pd aby tk kisah la .. 6 feb atau 10 feb sama jer ..
asalkan sampai di sana ..

selepas menghantar kakak pd 6 feb tu, aby berdebar juga ..
dapat ke diri ni ketanah suci bersama2 dengan mereka ...
pd 7 feb tu aby dapat pangilan dari kaki tangan syarikat tu ..
memberitahu butiran penerbangan aby dan pukul berapa harus aby melapur diri di KLIA ..

subhanaullah, alhamdulillah ....
aku akan jadi tetamu Allah ... hati kecil berkata ..
teringat kata2 ustaz masa dalam kursus ..
klu Visa kita lulus bermakna kita seumpama mendapat jemputan kahwin dari Allah swt ..
jemputan sebagai tetamu nya .. jd emosi pula bila teringat kata2 ustaz tu ..

persiapan rohani dah awal dibuat ..
berdoa, minta diterima, dipermudah prjalanan dan meminta diberi kesihatan, bertaubat atas kesalahan dan dosa yg lalu dipohon setiap kali selepas solat ..
dengan tarikh yg dekat .. persiapan jasmani perlu disiapkan juga ..
pakaian, kain ihram, jubah perlu di kemas ..
alhamdulillah semua berjalan lancar ..

bila tarikh lg hampir ..
anak2 pun pesan doa ketikan disana nanti ..
yg sulung, Nad minta allah bg saiz badan yg padan dengan ketinggian nya ..
yg kedua sheila .. minta dimaqbulkan dia jadi pramugari ..
yg ke 3, jee minta allah supaya jgn ada kutu dirambut nya dan biar dia sentiasa cantik ..
yg  ke 4, hero aby farish ni .. minta biar mama dapat adik lelaki ..
tang permintaan hero aby tu ..
mama dia potong cepat2 .. jgn minta doa mcm tu, katanya  nanti allah bagi mak baru utk dapat adik laki2 .. 

(lambaian dari anak2/isteri sebelum berjalan kearah pelepasan)

hari yg ditunggu 10 feb tiba ..
package aby adalah KLIA/Jeddah/ Mekah dan ke Maddinah ..
berbelah bagi juga samada nak pakai ihram di rumah atau KLIA sbb akan terus ke Mekah dan kena bermiqat didalam kapal terbang ..akhir nya ambil keputusan pakai baju biasa dari rumah dan pakai ihram di KLIA jer ..
bila sampai diKLIA dan berdaftar disana, aby tanya di mana harus aby pakai ihram ..
kata petugas tu, penerbangan harini masuk ke madinah ..
jadi tk perlu pakai ihram ...

selepas selesai urusan bagasi ..
semua jamaah dikumpulkan sbb hendak membagi bagi kan passport  ..
satu persatu nama dipanggil ..
bila nama aby dipanggil .. selepas menerima passport ..
rasa sebak masuk kedalam diri .. hampir mengeluarkan air mata klu tk cepat2 aby fikirkan yg lain sbb tk nak terbuai dgn emosi ..
dalam hati2 banyak brsyukur dan bertasbih , terima kaseh kerana mendapat jemputan tu ... 


ketika di dalam tren utk pergi kebalai pelepasan ...


di balai pelepasan semasa beratur hendak menaiki kapal terbang ...
penerbangan dari KLIA berlepas pukul 3.30 ptg .. sampai ke Jeddah pukul 12.30 mlm wktu kita ..
wktu sana baru saja melepasi waktu magrib ...

ketika memijak bumi Arab ...
waktu malam yg diterangi lampu limpah airport ..
aku mengangkat kedua dua tangan ku ..
bersyukur/bertasbih dan berterima kaseh kerana diberi kesempatan memijak bumi Mekah ...
subhanaullah ....

20 comments:

  1. salam aby
    Teqgelak ta bca permintaan hero aby
    Adoi dpt mak bru nanti..adoi.
    Aby kabare?

    ReplyDelete
  2. doakan ta sampai disana juga..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam TA ..
      aby waras jer ..
      TA, diMekah ada Jabal Rahmah ..
      tempat org berdoa minta jodoh ..
      kena aby berdoa kt sana minta tambah anak!!!
      ngon manak bojo wes di iket ..
      alamat di maqbul kay bojo baru utk entok anak baru ..
      hu..hu..
      doa aby utk TA sampai ke sana juga ..

      Delete
    2. alhamdulillah syukur.terima kasih kang.

      Delete
  3. alhamdulillah..dah selamat kembali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kamsiah ..
      alhamdullillah ..
      selamat pergi dan kembali ..

      Delete
  4. Assalamu'alaikum aby

    Alhamdulillah, selesai umrah aby, semoga dikurniakan umrah mabrur .. aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam k werdah ..
      harap2 mcm tu la kak werdah ..
      amalan kita disana diterima .
      sbb tu berkali juga buat umrah ..
      kot2 yg awal tu tk berapa sempuran
      dilebih sempurankan yg selepasnya ..
      semata2 utk dapat diterima amalan kita tu

      Delete
  5. Wah OKje dapat merasakan situasi tu Aby...Kalau okje berada di tempat Aby harus menangis teresak-esak ni....gembira+seronok+terharu jadi tetamu Allah!. OKje pun jadi sedih baca ni dan rasa terharu baca entri ni...
    ohhh bojo ney dak melu sekali yo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam hainom ..
      rasanya perasaan ni hadir pd setiap org yg pertama kali jd tetamu Allah swt .. gembira/seronok/takut/terharu. semua ada ..
      bojo orak melu ..
      asal lay jengkel jugak bojonya psl orak d bowo skali ..
      omong nge aby selfish ..
      mentingkay diri deway ..
      tp aby ngomong ..
      enyong lungo ndekek ..
      wes reti enggon nay insyallah engko kito bareng2 teko sekali meneh ..

      Delete
    2. dapat berapa kali buat umrah Aby?

      Delete
    3. pitung kali..
      omongnge .. angger pitung kali ngaway umrah pahalanay koyo satu haji ..

      Delete
  6. Kalau aby dari Jeddah ke Madinah maknanya miqat di Bir Ali tapi kalau dari Jeddah terus ke Mekah maknanya memang miqat di Qurnulmanazil yg miqatnya ketika dlm kapalterbang. Best kan. Kalau kakak pergi (berangan juga ni) kakak boleh terus dari Senai ke Jeddah sebab Senai dah ada penerbangan direct sekarang. Buat masa ini baru ada 2 kali dari Senai. Doakan kakak sampai sana dlm masa terdekat ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kz ..
      betul kedua2 tempat miqat tu ..
      room mate aby sume org johor, dr kota tinggi ..
      masa flight balik pun sebelah aby org johor dr kulai jaya ..
      wong wedok nom karo mak ea ...
      doa aby utk kz supaya dapat sampai ke sana seawal mungkin ..
      seronok tengok hamba2 Allah yg datang satu keluarga ..

      Delete
  7. Alhamdulillah dah selamat pergi dan kembali semula ke tanah air..
    Gembira dan seronok nya dapat menjadi tetamu Allah. Doakan moga atie juga akan sampai kesana..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam atie ..
      alhamdullillah segalanya dipermudahkan ..
      selamat pergi dan balik ..
      doa aby utk atie ..
      semoga sekeluarga sampai ke sana ..
      amenn

      Delete
  8. hajat nak sambung ketika dimadinah tp internet slow sangat ..
    tk dapat nak download wlu sekeping gambar ..
    so ..kena tangguh dulu ..

    ReplyDelete
  9. Perasan wak dengan husna sama.. mse kat airport n kapal terbang tu berdebar sgt.. bila pijak madinah syahdu sgt smpai xleh tahan air mata..

    ReplyDelete
  10. Perasan wak dengan husna sama.. mse kat airport n kapal terbang tu berdebar sgt.. bila pijak madinah syahdu sgt smpai xleh tahan air mata..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam una,
      Sapa2 yg mnjadi tetamu allah ke bumi arab ni utk kali pertama akan merasai perasaan yg sama, kesyahduan yg tidak trgambar dgn kata2

      Delete