Monday, March 11, 2013

Bila hanpon hilang dihadapan Kaabah ....

salam rakan2 blog ..
sambong lg catatan aby ...

seminggu di bumi Mekah dan banyak masa di masjidil haram ..
memberi peluang utk aby merasa apa yg selalu didengar dari kawan2 yg balik dari bumi mekah ini ..
bermula dari bermiqat, keluar dari tanah Haram dan kembali ke Tanah Haram ..
teringat kata2 kwn2 ..
"klu pergi miqat, jgn terkejut klu engko dengar, 5 riyal Haram, Haram" ..
mksud ayat tu adalah perjalanan dari masjid tu ke Tanah Haram adalah 5 riyal ..
memang ayat tu cukup popular, laungan dari pembawa kereta awam ..


minum air zam zam dalam bekas2 yg disediakan kan didalam masjidil haram tu ..

                                         

malah selepas tawaf kita disunatkan minum air zam2 sebelum bersaie ..


selain dapat bersolat dalam ruang dalam,
bersolat juga di bumbung .. seronok bila bersolat mlm disini ..
nyaman rasanya .. tp klu siang memang panas la ..


                  gambar bawah ambik dari google .. perbandingan rooftop musim haji dan musim umrah ..
                  banyak ruang lg dirooftop masa musim umrah ..                  


dapat juga bersolat ketika dalam saie ..
ketika kita berjalan melakukan saie .. bile terdengar azan terus bersedia utk masuk dalam barisan ..

                                     

sekali tu masa aby dan rakan2 sampai lewat sbb bermiqat di luar dan tidak ada ruang lagi dalam bangunan ..
kami ambik tempat ditepi pejalan kaki ..
bila polis masjid tu nampak kami nak solat disitu ..
terus kami dihalau ke dataran kaabah ..
ya Allah .. wktu tu dihadapan kaabah ..
lebih baik dari solat di dalam masjid ..


mungkin yg paling manis ..
merasa bersolat semasa buat tawaf ..
sebaik saja azan berbunyi .. terus pusingkan bahu dan menghadapt kiblat ..
waktu ni kena pasang kuda2 dengan kuat ..
sbb akan terdedah dengan langgaran dari jemaah lain yg cuba mendapatkan tempat utk bersolat juga ..

satu malam tu semasa solat isyak ..
imam membaca surah al Fajr @ wal fajri ..
semasa sampai keayat 27 ...
Yaa aiyatuhan nafsul mutmain nah .. sampai habis ..
yg bermaksud,

 “Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya! -

[28]“Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu) ! -

[29]“Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia -

[30]“Dan masuklah ke dalam SyurgaKu! “


sampai ayat ni .. terus imam tu sebak dan terputus2 bacaannya sebab menangis .masa rakaat kedua pun masih menangis juga menyebabkan bacaan fathihah dan surah ad dhuha pun terputus putus..

hati kecil tetap berkata ..
ya allah ... ayat ni adalah ayat yg dibaca ketika bacaan talqin ..ayat yg sentiasa mengiringi org kembali kpd allah swt ..
malah elok juga kita baca ayat ini semasa menziarah org ketika nazak ..utk mereka pulang kpd Allah swt dan keadaan tenang .. bebas dari fitnah dan tanggungan dunia .. dan supaya kita kembali kpd Allah dalam keadaan yg diredhai ..

begitula hebatya seseorg bila mengetahui dan memahami ayat2 allah ..mudah tersentuh bila ayat2 yg dibaca adalah sesuatu yg menyentuh jiwa ..






                                           

peristiwa yg paling menarik sekali adalah bila hanfon aby hilang dihadapan kaabah disebabkan terjatuh .. masa tu aby baru habis buat umrah. memandangkan tidak ada dah pantang larang dalam ihram .. aby merapat ke kaabah .. masa nampak kaabah ni dekat dengan aby, terus ambil hpon dan ambik beberapa shot kt kaabah tu .. bila aby mendekat lg .. nampak ruang masuk ke dalan hijr ismail .. terus aby masuk ke dalam sbb tempat tu adalah antara tempat yg doa kita dimaqbulkan .. selesai solat .. tk dapat nak keluar sbb org masuk terlalu ramai dan tempat pun padat .. dalam menunggu ruang selesa utk aby keluar .. gagau hpon dari beg sbb nak ambik gamba hijr ismail ni .. selok punya selok .. hpon tk ada ..dalam hati ..sah hanpon ni mesti jatuh tercicir .. 

balik ke hotel, seorg rakan tanya, kenapa dia call yg jwb talipon aby suara arab .. aby pun kata hnpon dah terjatuh semasa depan kaabah td .. rasa kecewa juga .. bukan sbb hnpon hilang..tp sbb gambar yg diambil sedari KLIA dan Madinah sume dlm tu .. hilang bermakna tiada satu gambar kenangan dibumi arab ni akan dibawa balik ..di pendekkan cerita .. esoknya lps asar aby dapat telepon aby kembali .. terima kasih kt mutawif yg menghubngi phone aby dan bercakap pd pak arab yg jumpa pon tu . pertemuan diatur pd esoknya utk memulangkan pon aby tu ..kwn2 kt sana kata "pastinya awak beli hanpon ni juga sumber yg halal .. sbb tu awak dapat baiik . klu sumber haram, bakal hangus la .. ada yg kata juga .. sib baik hilang depan kaabah, klu hilang diatas jalan raya .. belum tentu dapat balik ..

apapun bersyukur ke Allah swt .. sbb dapat berkongsi gambar2 dgn rakan2 sume sepanjang aby disana .. klu hnpon tu hilang .. tiada lah paparan bergambar ..alhamdulillah syukur ...








18 comments:

  1. Ya Allah bertuahnya Aby, bila baca buku kisah sahabat2 Rasulullah tu Aby, saya cuba membayangkan persekitaran kaabah di zaman Rasul mula mengenalkan Islam, sangat2 berbezakan dengan persekitaran sekarang.

    Tentang hp tu, sememangnya ia rezeki Aby.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mFm ..
      klu baca kisah2 rasul, mekah atau kaabah dikeliling dgn berhala, yg glamer pasti Lat dan Uzza kan ..turunnya islam di bumi mekah .. segala berhala berhala yg didiri kt sekitarnya dapat dirobohkan ..
      yup mFm hanpon tu masih rezeki aby ..

      Delete
  2. mcm2 org,berbagai cerita berbeza ttg pengalaman disana,kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kamsiah ..
      yup .. berbagai org beza ceritanya ..
      masing2 dengan pengalaman sendiri ..

      Delete
  3. Salam Wak,

    Tak tahu wak mengerjakan umrah. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam k hanim ..
      alhamdulillah, akhirnya sampai juga wak disana ..
      syukur ..
      harap k hanim sihat seadanya ..

      Delete
  4. Terima kasih kerana berkongsi surah al Fajr. Hati dah mula sebak sejak awal membaca dengan gambar2 Aby, tapi bila tiba ke surah tu, pilu sungguh rasanya. Semoga pahala dan rahmat Allah sentiasa bersama kakang. Amiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aziela ..
      psl surah alfajr tu ..
      klu aby ziarah keluarga saudara yg dalam keadaan nazak .. pasti aby ajak saudara yg baik dengan aby membaca ayat yg kt atas tu utk mengiringi pemergian rohnya yg akan menghadap allah swt ..
      sama2 kita guna ayat tu bila menziarah nanti ..

      Delete
  5. Assalamu'alaikum aby

    Bila lihat gambar no 7 tu kak ada kenangan tentang kerusi. Kak pernah hilang kerusi tapi dapat semula. Kisahnya.. satu hari semasa kak sedang tunggu masuk waktu datanglah dua orang hamba Allah tak tau dari Negara mana tapi mungkin dari Timur Tengah berdasarkan pakaian mereka. Mereka hampiri kak dan lihat belakang kerusi lalu seorang kata "aswad" maksudnya hitam lah sbb memang kerusi kak tu belakangnya warna biru. Merekapun pergi.

    Dalam hati kata kesihan, mereka ni mesti tak boleh solat berdiri seperti kak. Bila balik ke hotel suruh anak tulis nama di belakang kerusi tu.

    Esoknya selepas saie dan tahallul bila selesai umrah kerusi yang anak-anak kak selit celah-celah rak al-Quran tu hilang. Tak apalah kata kak kepada anak-anak, mungkin mereka pinjam ataupun mereka ingat mereka yang punya sebab tak nampak ada nama barangkali, insyaAllah jika ada rezeki dapatlah balik kerusi tu.

    Alhamdulillah ketika masuk waktu seterusnya anak-anak cuba cari lagi di tempat yang mereka selitkan tu, mereka nampak ada seorang hamba Allah pakaian orang timur tengah jugalah, datang sambil sorok-sorok kerusi tu dalam kainnya dan letak semula di tempatnya.

    Di sini kak kata kepada anak-anak tentang Law of atrraction, bila kita fikir baik maka akan jadi baik. Orang tu pun mungkin tak perasan ada tanda nama.

    Begitulah kisahnya...

    Kali terakhir kak pergi teringin sangat nak ke atas bumbung tu tapi tak kesampaian.. malah ada program ke setiap penjuru dalam masjidil haram yang dibawa oleh mutawwif pun kak tak dapat ikut, rugi sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam k werdah ..
      manis kan kenangan klu benda tu hilang dari kita lps tu dapat balik .. apatah lg ditempat asing, maksud aby bukan dikawasan kita ..masa hanpon aby hilang tu pun dah rasa mcm frust juga .. kt sana allah tau isi hati kita .. rasa kecewa yg amat sangat klu gambar2 tu tidak dapat dibawa balik sebagai kenangan .. tu yg dapat balik .. syukur ..
      kt sana aby adventure sket ..
      nak cuba solat2 kt tempat2 yg belainan ..
      malah sekali tu masa sampai lewat .. solat diluar jer sebelah perempuan sbb jalan masuk dah tertutup dengan org2 bersolat ..

      Delete
  6. ALhamdulillah perjalanan abg di sana di permudahkan Allah.. ibadat dpt dilaksanakan dgn tenang.. syukur kan Bang, HP tu dapt ditemui semula..klu tidak pasti kenangan di sana tak dpt menjadi tatapan kami...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam atie ..
      klu tk jumpa hanpon tu ..
      rasanya malas buat N3 panjang2 atau tk buat N3 langsung
      he..he .. apapun syukur alhamdulillah dikembalikan hanpon kt aby semula ..

      Delete
  7. berkat niat ibadah yg suci...semua dipermudahkan Nya...Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  8. salam bunda ...
    alahamdulillah ..
    segalanya dipermudahkan ..

    ReplyDelete
  9. Yelahkan mesti khusyuk agaknya orang Arab bila bersolat, sebab mereka baca quran dapat faham maksud...
    Bilalah agaknya dapat menjejakkan kaki ke sana....Ada tolong panggil Okje tak kat sana? haha....moga dapat pegi...hehe
    Nasib dapat Hp balikkan Aby....kalau tak....huh...apa pun tak dak!

    ReplyDelete
  10. salam hainom ..
    tu yg membezakan bacaan yg dijiwai dan bacaan yg hanya dibaca kan ..ada aby sebut nama hainom ..tu nama yg aby tau .. jeneng tenan orak reti .. yor nyampek kay salam hainom meng pengiran wahe ...

    ReplyDelete
  11. kang
    Sronok ta bca komen2 disini.

    ReplyDelete
  12. salam TA ..
    aby plak seronok TA menyinggah ...

    ReplyDelete