Thursday, July 10, 2014

Kenali sifat2 Allah dalam diri Kita

salam jumaat rakan2 blog ..
pejam celik puasa utk tahun ni dah hampir 2 minggu  ..
mcm mana puasa rakan2 semua ..
baru ada kesempatan utk menulis didalam blog ..



renungan utk jumaat ..
mengenali sifat2 Allah didalam diri kita ..

Allah itu sebersifat qadim dan kita bersifat hamba ..
namun sebagai hamba, kita diberi sedikit sifatnya dalam menjalani kehidupan sebagai manusia,
qudrat, iradat, ilmu, hayyat. sama', basar dan qilam, 7 sifat yg diberi pinjam kpd kita buat sementara.

untuk menggerakan kita Allah berikan Qudrat, tenaga atau upaya,
keupayaan utk kita bergerak sebagai manusia ..
qudrat pula tidak cukup kalau tidak ada Iradat, hasrat atau keinginan,
bila dah boleh bergerak dan ada keinginan, boleh dan pasang angan2 apa yg nak dimileki atau kemana nak dituju ..
ada qudrat dan iradat pula masih belum cukup tanpa Ilmu ..
maka Allah berikan kita ilmu pengetahuan, iaitu kelebihan untuk kita berfikir ..
bila 3 perkara dah ada, Hayyat perlu ada,
tiada Hayyat bererti kita tak hidup atau bernyawa ..
perlu ada nyawa .. dalam menjalankan satu kehidupan ..

bila dah ada qudrat, iradat ilmu, hayyat ..
itu baru utk suata perbuatan .. masih belum sempuran lagi kehidupan ..

lepas tu . Allah swt beri kita pinjam, Sama' atau penglihatan ..
untuk melihat apa yg diinginkan ..
beri kita Basar atau pendengaran untuk mendengar apa yg diperkatakan kepada kita ..
lepas boleh melihat dan mendengar ..
Allah beri kita Qalam, kebolehan utk berkata kata ..

sbb itu kita boleh bergerak bercakap mendengar dan melihat ..
baru lah sempurna kejadian kita sebagai hambNya yang dikasihi ..

Namun bila diambil balik kesemua itu ..
yang tinggal pada kita hanyalah tulang, kulit, darah, daging lendir, otak dan bulu2 roma ..
yg akan reput dan kembali semula ke tanah, asal kejadian kita ..

sekadar renungan jumaat ..
selamat meneruskan ibadat puasa kepada semua rakan2

blog ..

10 comments:

  1. Terima kasih kang....Tazkirah ringkas tapi jelas dan mudah difahami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aziela ..
      yup .. memang diringkaskan supaya mudah difahami ..

      Delete
  2. Salam Aby...terima kasih atas perkongsian...kerdilnya kita...namun betul kah kita hamba? kalau kita betul2 hamba sudah pasti kita akan betul2 mentaatiNYA dan menurut segala perintahNYA...sama2 kita berusaha untuk menjadi sebetul2 hambaNYA...

    Selamat berpuasa aby

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam noe ..
      bulan ramadan ni adalah bulan sebaik baiknya utk kita mentaati apa yg diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang ..
      selamat berpuasa utk noe juga

      Delete
  3. Betapa kebergantungan kita sepenuhnya atas rohman dan rohimNya. Kalau ditarik saja satu akan cacatlah kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kz ..
      betul tu .. ditarik satu sifat yg dikuniakan tu..
      akan hilang kesempurnaan nya lah kita sebagai manusia.

      Delete
  4. Terima kasih Aby sebab bagi tazkirah jumaat walaupun orang tu bacanya hari Rabu hehe...
    Astaghfirullahal azim....miskinnya kita sebenarnya Aby...

    ReplyDelete
  5. sama2 hainom ..
    memang tu lah hakikatnya ..
    kita miskin ..

    ReplyDelete